Familiekonsert – Lørdag 17. Juni kl. 12:00 (Arbeideren)

Saint-Saëns – Dyrenes karneval

[ms_expand class=»» id=»» more_icon=»fa-sort-desc» more_icon_color=»#dd0000″ more_text=»Trykk her for å lese mer om de 14 satsene» less_icon=»fa-sort-asc» less_icon_color=»#dd0000″ less_text=»Se mindre»]
  • 1: Innledning og løvens brøl
    • Etter en introduksjon, spiller pianoene et marsjtema som skal etterligne løvens brøl.
  • 2: Høns og haner
    • Musikken skal etterligne klukkene til hanen (strykerne) og hanegalet (klarinetten).
  • 3: Villesler
    • Med hyppige og raske skaler som går opp og ned i høyt tempo, skal dette stykket etterligne ville esler.
  • 4: Skilpadder
    • Ikke uventet,  går dette stykket så sakte som en skilpadde. En lite kjent fakta om denne satsen, er at Sain-Saëns her har stjelt det kjente can-can-temaet fra Orpheus i underverdenen, men her i spilt veldig sakte.
  • 5: Elefanten
    • Kontrabassen spiller her en solo som skal etterligne en stor og klumsete elefant. Også her har Sain-Saëns stjelt fra andre musikere, med melodier fra Mendelssohns En midtsommernatsdrøm, og Berliozs  Sylfidenes dans.
  • 6: Kenguruer 
    • To pianoer etterligner hoppene til kenguruen.
  • 7: Akvarium
    • Mange vil nok dra kjensel på dette stykket. Stykket illustrerer undringen og magien ved akvariumet.
  • 8: Dyr med lange ører
    • Dyret det er snakk om her er aper. To fioliner etterligner lydene dette dyret lager.
  • 9: Gjøken i skogen
    • Kanskje minner gjøkelydene deg om en kjent barnesang? Her tar pianoet med deg på en idyllisk tur i skogen, mens klarinetten etterligner gjøkens koko-lyder.
  • 10: Fugler
    • Her spiller fløyten en rask, men delikat melodi over strykere og piano. Stykket skal etterligne fugler som flyr.
  • 11: Pianister
    • Du lurer kanskje på hva pianister har å gjøre på et karneval for dyr? Sain-Saëns ønsker her å spøke med pianister ved å fremvise dem som noe «dumme» mens de øver skalaer.
  • 12: Fosiler
    • Her spiller xylofonen et tema noen kommer til å dra kjensel på. Saint-Saëns Bruker en melodi fra sitt tidligere verk, Dans Macabre. Han har også brukt melodier fra ulike populære sanger verk, deriblant Blinke lille stjerne klar. Saint-Saëns syntes disse meldodiene var gammeldagse, og kalte den derfor «fosiler»
  • 13: Svanen
    • Dette er en av de mest kjente stykkene for cello. Stykket skal illustrere svanens eleganse.
  • 14: Finale
    • I finalen får vi lite gjensyn med alle melodier i verket.
[/ms_expand]

Medvirkende

  • Kornelia Melsæter – forteller
  • Tor Øyvind Hummelsund – klaver
  • Sivert Blindheim – klaver
  • Benjamin Roskas – fiolin
  • Ove Kvangarsnes – fiolin
  • Linda Bønes – bratsj
  • Samuel Skrede – cello,
  • Oskar Sletfjerding – fløyte
  • Jøran Hatten – klarinett
  • Miki Campins – slagverk
  • Tor Andreas Dyrseth – kontrabass

Camille Saint-Säens (1835-1921) er en av de mest produktive komponister i sin dyrenes karneval - saint saenstid og skrev utrolig mye flott og underholdende musikk. Han hadde en utrolig tidlig utvikling, og vokste opp som et ekte vidunderbarn: Kun to år gammel kunne man fastslå at lille gutten hadde absolutt gehør, tre år gammel kunne han lese og skrive, hans første musikkstykke komponerte han 4 år gammel, og fra han var 5 år holdt han konserter som pianist! I 1886 , samme år som Saint-Säens skrev sitt mest storlagne verk, Orgelsymfonien, var han på ferie i Østerrike, og her skrev han dette humoristiske og noe ironiske verket på 14 små satser. Men av frykt for ikke å bli ansett som en totalt useriøs komponist forbød han fremføringer og utgivelse av verket til etter sin død, med unntak av den lille perlen av et stykke, Svanen.

Dyrenes karneval fikk sin første fremførelse i 1922, og har siden blitt et svært populært verk med sine billedlige og humoristiske innslag. Som nevnt fletter Saint-Säens inn et vell av musikalske sitater i Dyrenes Karneval: Rameau, Berlioz, Mendelssohn og Rossini og ikke minst Offenbach´s kjente Can Can blir parodiert som et laaangsomt skilpadde tema! I «Pianistene» skildres deres evinnelige skalaøvingen, mens eseltemaet muligens er ment som et spark mot musikk kritikere (dette er siste tema som igjen dukker opp i finalen som et siste skryt).

Eva Mørkeset har oversatt og gjendiktet Ogden Nashs fantasifulletekster dikt til «Dyrenes Karneval».

Om Kornelia Melsæter

Eg har sidan eg var liten meir eller mindre stått på ei scene anten om det har vore som sangar, musikar eller skodespelar. Dette gjennom kulturskulen (og jugendteateret) og dramalinja på fagerlia vgs. I seinare tid har eg tatt eit årstudium i skodespelarteknikk ved teaterhøgskulen i Nord-Trøndelag, og går nett no på musikkteaterlinja ved Bårdarakademiet. Eg elsker å formidle historier, og spesielt når det kombinerast med musikk.

Varighet: Ca. 40 minutter

[ms_divider style=»shadow» align=»left» width=»100%» margin_top=»30″ margin_bottom=»30″ border_size=»5″ border_color=»#0a0a0a» icon=»» class=»» id=»»][/ms_divider]

[ms_button style=»line_dark» link=»https://pay.ebillett.no/showkul.php?dato=*&p_id=217&leietaker=824″ size=»medium» shape=»» shadow=»no» block=»no» target=»_blank» gradient=»no» color=»#ffffff» text_color=»#0a0a0a» icon=»» icon_animation_type=»» border_width=»2″ class=»» id=»»]Klikk her for å å kjøpe billetter[/ms_button] [ms_countdowns type=»normal» nowtime=»1493220503″ endtime=»2017-06-17 12:00″ day_field_text=»Dager» hours_field_text=»Timer» minutes_field_text=»Minutter» seconds_field_text=»Sekunder» fontcolor=»#ffffff» backgroundcolor=»#dd0000″ google_fonts=»Geostar, display» class=»» id=»» circle_type_day_color=»#1abc9c» circle_type_hours_color=»#2980b9″ circle_type_minutes_color=»#8e44ad» circle_type_seconds_color=»#f39c12″] [ms_google_map address=» Lorkenesgata 2, 6002 Ålesund» type=»roadmap» overlay_color=»» infobox_background_color=»#ffffff» infobox_text_color=»black» infobox_content=»Arbeideren, Lorkenesgata 2, 6002 Ålesund» icon=»» width=»100%» height=»450px» zoom=»17″ scrollwheel=»yes» scale=»yes» zoom_pancontrol=»yes» popup=»yes» animation=»yes» api_key=»AIzaSyBXYebtCnWU4aml46pus0DO_iXDpT3Q3lc» class=»» id=»»][/ms_google_map]